Autorka: Mgr. Tereza Brandová
Klima třídy, skloňovaný termín, do kterého kromě samotných žáků a třídního učitele zasahují svým působením také další pedagogové, vedení školy i rodiče. Klima není náladou, atmosférou, která je krátkodobá, měnící se, podmíněná aktuálně probíhajícími situacemi. Naopak, klima přetrvává, je stále přítomné, tvoří emoční naladění skupiny, ovlivňuje prožívání a nálady členů skupiny, vztahy mezi nimi i vzdělávací proces. Pro třídního učitele je práce s třídním klimatem nejen povinností, ale také příležitostí, jak vytvořit pozitivní prostředí podporující učení, spolupráci a osobní rozvoj každého žáka.
Položme si, jako třídní učitelé, tyto otázky:
- Mají žáci z mé třídy mezi sebou pozitivní vztahy?
- Cítí se ve třídě spokojeně?
- Umějí se postavit jeden za druhého i za třídu jako kolektiv?
- Vznikají mezi nimi časté konflikty?
- Je ve třídě soutěživé konkurenční prostředí?
- Jak žáci prožívají neúspěch?
- Je pro žáky učení zajímavé či obtěžující?
- Jsou žáci při výuce spolupracující a klidní či spíše naopak?
Ať už naše odpovědi budou jakékoli, zamysleme se nad tím, co je rolí třídního učitele a jak on sám může ovlivnit třídní klima pozitivním směrem.
Třídní učitel je bezesporu osobou, která velkou měrou nastavuje a průběžně působí na třídní klima. Je zprostředkovatelem hodnot, norem, moderátorem vztahů, mediátorem řešení konfliktů. Ovlivňuje třídu svým přístupem k žákům, (ne)formálností, přístupem k pravidlům, stylem výuky, stylem hodnocení, formou komunikace.
V následujících několika bodech si společně shrneme, co je pro tvorbu pozitivního klimatu třídy klíčové.
- Poznání třídy i jednotlivců
- Pravidelně komunikovat se žáky, například prostřednictvím třídnických hodin.
- Zjišťovat zájmy, silné stránky a obavy jednotlivců.
- Aktivně sledovat dynamiku mezi žáky, aby učitel mohl včas odhalit napětí nebo konflikty.
- Budování důvěry a bezpečného prostředí
- Aktivně podporovat otevřenou komunikaci, kde každý může vyjádřit své názory bez obav z posměchu.
- Nastavovat jasná a spravedlivá pravidla chování, která platí pro všechny.
- Poskytovat zpětnou vazbu konstruktivně a respektujícím způsobem.
- Podpora spolupráce a týmového ducha
- Zařazovat aktivity, které vyžadují spolupráci (psychosociální techniky, skupinové projekty).
- Organizovat různorodé třídní akce, jako jsou výlety, sportovní dny nebo kulturní akce.
- Podporovat vzájemnou pomoc a ocenění úspěchů druhých.
- Řešení konfliktů, prevence šikany
- Zasahovat neprodleně, jakmile si pedagog všimne konfliktu, a nabízet konstruktivní řešení.
- Využívat mediaci nebo dialog mezi stranami sporu (pozor, pokud se jedná o chování naplňující znaky šikany, pak je tento bod naopak zcela nevhodný).
- Důsledná prevence šikany, například prostřednictvím preventivních programů a práce se skupinovou dynamikou (například během třídnických hodin).
- Motivace a aktivní zapojení žáků
- Poskytovat dostatek příležitostí pro zapojení všech žáků.
- Umožnit žákům zapojit se do rozhodování (například při plánování třídních aktivit).
- Oceňovat nejen výsledky, ale i úsilí žáků.
- Umožnit každému žákovi prožít pocit úspěchu.
- Spolupráce s rodiči, kolegy, vedením školy
- Komunikovat s rodiči průběžně, ne pouze v případě problému.
- Poskytovat rodičům průběžné informace o úspěších jejich potomka.
- Zapojovat rodiče do plánování a koordinace třídních aktivit.
- Pravidelně komunikovat s kolegy o klimatu třídy v jejich hodinách.
- Před kolegy a vedením nehovořit pouze o tom, co se nedaří, ale o tom, v čem třída vyniká, co se v poslední době povedlo.
Práce s klimatem třídy je kontinuální proces. Vyžaduje trpělivost, empatii a ochotu učitele reflektovat vlastní jednání. Pravidelné hodnocení atmosféry ve třídě prostřednictvím rozhovorů nebo anonymních dotazníků může učiteli pomoci včas identifikovat oblasti, které vyžadují zlepšení.